Welke voorwaarden mag je stellen aan influencers?

influencer marketing bloggers social media strategie
Overweeg je om samen te gaan werken met influencers? En ben je benieuwd waar je rekening mee moet houden? Wij scheppen helderheid en vertellen jou welke voorwaarden je mag stellen aan influencers. 
 
Wanneer je een geschikte influencer hebt gevonden om ambassadeur te worden van jouw merk, is duidelijke communicatie tussen jullie beiden van groot belang. Hoe je dit doet? Met behulp van een influencer briefing. Dit is een handig hulpmiddel waarin je alle relevante informatie voor influencers vermeldt en een helder beeld schetst van wat jij van hen verwacht en andersom.
 
De gouden regel voor elke briefing is dat je de influencer genoeg ruimte geeft om eigen ideeën voor de invulling van de campagne te opperen. Kauw dus niet alles voor.
 
In de briefing laat je de influencer eerst kennis maken met jouw bedrijf. Probeer in een paar zinnen duidelijk te maken wat jullie doen, waar jullie voor staan, welke producten en diensten jullie aanbieden en wat jullie kernwaarden zijn. Geef de influencer een goed beeld van het product/dienst wat hij of zij gaat promoten.  
 
Vervolgens specificeer je de campagne. Geef aan de hand van duidelijke richtlijnen aan wat de influencer moet doen voor je bedrijf. Dit kan zijn een social media post, een story of een blogbericht. Je kan natuurlijk ook aan de influencer vragen hoe hij of zij denkt het meeste bereik te genereren. Zij kennen hun publiek immers het beste. Vermeld altijd welke kanalen de influencer moet inzetten, de duur van de samenwerking en de gewenste stijl van de berichten of verhalen. Daarnaast geef je ook aan wat de samenwerking oplevert voor de influencer. Betaal je ze of geef je hen gratis producten? Dit mag jij zelf bepalen, maar bespreek dit eerst met de influencer. 
 
Een post, story of bericht is natuurlijk niet compleet zonder hashtags en een passende beschrijving. Om herkenbaarheid te vergroten kan je een hashtag verzinnen voor jouw bedrijf. Verder kan je ook enkele hashtags specificeren die de influencer kan gebruiken. Houd hierbij in de gaten dat de zogenaamde niche hashtags altijd beter werken dan de meest algemene hashtags. Check dus altijd even het aantal hits dat een hashtag heeft en of het zin heeft om die aan jouw post te verbinden voor meer zichtbaarheid / verkeer.
 
Een duidelijke briefing kan een hoop stress en ellende voorkomen. Heb je hulp nodig bij het opstellen van de briefing? Check dan deze pagina: http://bloggers-at-work.nl/influencer-marketing en vraag om advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *